Europska komisija je izradila i objavila analizu svih 27 Nacionalnih energetskih i klimatskih planova te je utvrdila da su gotovo sve države članice, u usvojenim verzijama Nacionalnih energetskih klimatskih planova (NIEKP), povisile svoje ciljeve vezane uz udio obnovljivih izvora energije u finalnoj potrošnji energije odnosu na inicijalne nacrte. Analiza pokazuje da bi udio obnovljivih izvora energije u finalnoj potrošnji energije, sukladno planiranim mjerama do 2030. mogao doseći od 33.1% do 33.7% što je više od postavljenog cilja od 32%. Europska komisija procjenjuje da je ovo ujedno i dobar pokazatelj da će zemlje članice uspjeti ispuniti cilj od 20% udjela obnovljivih izvora u finalnoj potrošnji energije do 2020. godine. Povećanje udjela obnovljivih izvora energije u izravnoj je korelaciji sa smanjenjem stakleničkih plinova. Međutim da bi se ostvarilo smanjenje od 55% na što cilja Europska komisija, udio obnovljivih izvora energije u finalnoj potrošnji energije morao bi biti od 38-40%, što zapravo pokazuje da su, uz nekoliko izuzetaka, ciljevi povećanja udjela obnovljivih izvora energije do 2030. zapravo nedovoljno ambiciozni. Iako u Europskom zelenom planu Europska komisija pridaje veliku važnost energiji iz obnovljivih izvora na moru, NIEKP-ovi obnovljive izvore na moru nisu identificirali kao potencijalne obnovljive izvore energije.

S druge strane, analiza pokazuje da države članice u prosjeku neće dostići cilj za mjere energetske učinkovitosti budući da bi se potrošnja primarne energije trebala smanjiti za 29,7% odnosno za 29,4% za finalnu potrošnju, dok je cilj EU do 2030 smanjiti potrošnju primarne energije za 32,5% za primarnu potrošnju energije. I iako su ciljevi uštede energije povećani u završnim verzijama dokumenata u odnosu na nacrte, prosjek svih ciljeva država članica i dalje nije dosegao ciljeve koje je postavila EU. Kako bi dodatno motivirala zemlje članice da prepoznaju važnu ulogu mjera energetske učinkovitosti, Europska unija će primjenjivati „načelo energetske učinkovitosti na prvom mjestu, što znači da bi prije donošenja odluka o planiranju, politici i ulaganju u području energije trebale razmotriti može li se troškovno učinkovitim i tehnički, gospodarski i okolišno prihvatljivim alternativnim mjerama za energetsku učinkovitost u cijelosti ili djelomično zamijeniti predviđena planiranja, mjere politike i ulaganja, a istodobno postići ciljeve odgovarajućih odluka“((EU)2018/1999). Kako bi olakšala primjenu ovog načela, Europska komisija priprema detaljan vodič za države članice, a u planu je i moguća revizija Direktive o energetskoj učinkovitosti i Direktive o energetskoj učinkovitosti zgrada. Europska komisija smatra da bi obnova zgrada i pristupačno stanovanje trebali biti  prioriteti za buduća ulaganja državna članica s obzirom da doprinose ne samo energetskim ciljevima u smislu smanjenja potrošnje energije i smanjenja emisija stakleničkih plinova, već i kreiranju novih poslova na lokalnom tržištu rada. Smanjenje računa za energiju, dokidanje energetskog siromaštva, te dugoročno poboljšanje javnog zdravlja te kvalitete života, doprinijet će jačanju društva i njegovoj otpornosti na potencijalne buduće krize.

Analiza Nacionalnih energetskih i klimatskih planova, Europska komisija (COM(2020) 564 final), stranica 12.

Kako bi se postigli trenutni klimatski i energetski ciljevi do 2030. godine Europska komisija smatra da je u razdoblju 2021.-2030., u prosjeku, potrebno povećati godišnja ulaganja povezana s energetskom proizvodnjom i upotrebnom, za nešto više od 1 postotnog boda bruto domaćeg proizvoda u odnosu na sadašnje razdoblje što bi značilo povećanje od 260 milijardi godišnje, dok bi za postizanje smanjenja emisije stakleničkih plinova od 55% povećanje ulaganja trebalo biti na razini 350 milijuna godišnje.

Većina država članica planira povećanje ulaganja u području industrije, zgradarstva i prometa. I iako dio država članica mjere predviđene u NIEKP-u planira financirati sredstvima osiguranim iz EU proračuna, Komisija smatra da postizanje zadanih ciljeva ne smije biti uvjet za dodatnu alokaciju sredstva iz EU proračuna, te da države članice moraju osigurati ulaganja iz javnih i privatnih izvora.

Neke zemlje članice među kojima je i Hrvatska u svojim NIEKP nisu predvidjele rok za postupno ukidanje ugljena. Stoga će se ukupno gledano a u usporedbi s 2015 godinom povećati udio upotrebe ugljena u proizvodnji energije za 70% dok će električna energija dobivena iz obnovljivih izvora energije predstavljati 60% električne energije proizvedene u EU.

Analiza Nacionalnih energetskih i klimatskih planova, Europska komisija (COM(2020) 564 final),stranica 15.

Europska komisija u analizi ističe da države članice u NIEKP nisu posebno prioritizirale mjere ili sredstva potrebna za pravednu tranziciju, kao ni ulaganja potrebna za prekvalifikaciju ili dokvalifikaciju radnika i potpore na tržištu rada. Kao jedan od najvećih izazova u području pravedne tranzicije, države članice su istaknule energetsko siromaštvo, te naglasak na mjere koje bi trebale pridonijeti sustavnije pristupu ovom pitanju. Kako bi pomogla državama članicama Europska komisija će razraditi detaljne smjernice s uključenim definicijama i indikatorima koji ukazuju na energetsko siromaštvo.

U lipnju 2020. godine izrađena je još jedna analiza dijela Nacionalni energetskih i klimatskih planova. Analizu su izradili partneri u okviru projekta UNIFY koji se financira sredstvima osiguranim iz LIFE programa Europske unije pod vodstvom Climate Action Network – Europe. Analiza Prilika i nedostataka u Nacionalnim energetskim i klimatskim planovima  u kojoj su podrobnije analizirani Nacionalni planovi zemalja iz kojih dolaze partneri na projektu: Češka, Danska, Estonija, Francuska, Hrvatska, Poljska, Portugal, Slovenija i Španjolska, ali i nekoliko zemalja koje su se pridružile analizi: Grčka, Mađarska, Latvija, Rumunjska. Iako je metodologija za analizu bila različita u odnosu na metodologiju Europske komisije, rezultati su i dalje slični u smislu da obje analize pokazuju da pojedine zemlje članice nisu dovoljno ambiciozne u svojim ciljevima do 2030. godine. CAN-ova analiza pokazuje da većina zemalja nije povećala svoje obveze prema smanjenju emisija stakleničkih plinova.

Jednako kao i u analizi Europske komisije u analizi koju je izradio CAN vidljivo je da su pojedine države članice povećale svoje udjele obnovljivih izvora energije u finalnoj potrošnjo do 2030. godine, što znači da je u prosjeku došlo do porasta, iako pojedine države ipak nisu uvažile preporuke Europske komisije, te udjeli obnovljivih izvora nisu povećani u odnosu na Nacrt Planova.

U području energetske učinkovitosti analiza koju je izradio CAN sugerira da bi u prosjeku države članice mogle ispuniti svoje ciljeve, dok analiza Europske komisije jasno ukazuje da tome nije tako.

Obje analize pokazuju da u većini NIEKP-ova nisu jasno navedeni izvori financiranja, mjere nisu opisane dovoljno detaljno i nedostaje jasni vremenski tijek implementacije pojedinih mjera.

Obje analize možete preuzeti na sljedećim poveznicama:

 

Naslovna fotografija je preuzeta sa web stranice Europske komisije.